Thaiguiden - Alt om ferie og reise i Thailand
Thaiguiden - Alt om ferie og reise i Thailand
Thaiguiden - Alt om ferie og reise i Thailand
Thaiguiden - Alt om ferie og reise i Thailand
  • Default
  • Blue
  • Green
  • Red
  • Black
myExtraContent1 (only enabled when style-switcher is on)
myExtraContent2 (only enabled when clock bar is on)
myExtraContent5 (reserved for mega-menu navigation option)
myExtraContent7
myExtraContent8 (only enabled when header search bar is on)
myExtraContent9
myExtraContent10 (used for the content of a second sidebar container)
myExtraContent11

myExtraContent12

Motorsykkeltur i Thailand


Oppdatert: 10/21/2024

Thailand er rangert som et av de fornemste reisemål i verden for motorsykkelkjørere. Dette på grunn av at Thailand kan by på det aller, aller meste; ruvende og forrevne fjell, skog, endeløse kystlinjer, urørte nasjonalparker, historiske monumenter, storslåtte templer, moderne storbyer, eldgamle ruiner, ulike etninske kulturer, avansert veinett, overnattingsfaciliteter tilpasset enhver lommebok – og selvfølgelig den gjestfrihet og ydmykhet som kongeriket Thailand er så kjent for.

I tillegg til den spesielle opplevelsen som motorsykling gir av å være alene og i ett med naturen, gir den frihet til å dra nesten hvor du vil, når du vil. Du kan besøke alle de kjente stedene som markedsføres i turisbrosjyrene, men du kan også prøve veier og områder som på langt nær er så vanlig å prøve ut ellers.

I de følgende avsnitt skal vi gi et kort sammendrag av noen av de mulighetene en motorsykkelferie i Thailand kan gi. Men først et par formanende ord på veien: (hentet fra en meget nyttig artikkel skrevet av Lawrence Wheeler):

Det første du skal spørre deg om er: Har du kjørt sykkel før? Hvis svaret er 'nei' behøver du ikke lese mer! Thailand er KUN for den erfarne og bevisste kjører. Mange utlendinger blir skadet eller drept i ulykker hvert år – mest på grunn av mangel på erfaring eller rett og slett mangel på dømmekraft. Derfor skal du være realistisk i din vurdering av egne evner og ikke minst evnen til å tilpasse deg den thailandske måten å kjøre motorsykkel på! Er du i den minste tvil om egne ferdigheter, anbefaler Wheeler at du leier en bil eller jeep med sjåfør og opplever Thailand under relativt trygge og komfortable forhold. Du vil ikke kunne se alle steder du kan på en motorsykkel, men du kan få en like innholdsrik erfaring, med færre bekymringer om vær, sykehusregninger etc! Å leie en jeep med fører er ikke forskrekkelig dyrt; jeep koster ca 700 bath per dag (ukesleie). Med fører rundt 1,200 til 2,000 bath per dag. Som sagt ikke alt for dyrt og familien hjemme vil sove bedre!



Etter å ha gitt amarørene en sterk advarsel, la oss gå tilbake til emnet: å kjøre motorsykkel i Thailand:

I Thailand er det en enkel hovedregel: Makta rår! På lettere forfinet engelsk: 'Might is Right'.
Dette betyr at alt som er større enn deg selv har forkjørsrett! Det er nytteløst å holde på sin rett i slike situasjoner; du vinner kanskje noen ganger, men når du taper........

En motorsyklist i Thailand er nesten nederst på den traffikale rangstige, akkurat litt høyere enn fotgjengere. Alle andre vil anta at du er kjent med regelen ovenfor og kjører deretter; Makta rår! En annen viktig regel er å holde til venstre og holde rett kurs. Mange ungdommer på motorsykkel unnlater å følge reglene, kanskje siden thailendere elsker å drikke og kjøre etterpå. Du vil derfor oppleve at noen kan kjøre forbi deg i stor fart, og bare med centimetres klaring. Som nevnt, vil de anta at du følger regel nummer to, selv om de ikke gjør det selv! Husk du er i Thailand...

Oppdatert: 10/21/2024

Alt skjer så fort i Thailand at oppmerksomhet og årvåkenhet er et must. Ønker du å se på vakre kvinner (eller menn) eller interessante bygninger, stopp opp og så titt så mye du vil! Det samme gjelder bruk av horn. Bruk det så mye du orker. Det er viktig for å få oppmerksomhet fra andre kjøretøyer og fotgjengere. Ser du en hund, pass opp! Etter å ha kjørt en del i Thailand vil du oppdage mange døde hunder langs veikantene.

Det å passere – eller bli passert av andre, utgjør den største årsak til ulykker i Thailand. Prøv derfor å unngå dette i størst mulig grad. Hvis du må passere noen, utvis ytterste aktsomhet og gi signaler (lys, horn etc) siden du ikke kan anta at de øvrige på veien vet hvor du er eller hva dine intensjoner er. På en 2-felts vei vil du ofte erfare at motgående trafikk som passerer andre ikke synes å ta hensyn til deg der du kommer kjørende. Grunnen er at du forventes å kjøre ut til siden av veien umiddelbart - i mange tilfeller er det påbudt at motorsykler bare skal bruke veikanten - for å gi dem plass til å passere. Altså, nok en gang: Makta rår!

Det anbefales å ta en grundig gjennomgang av kjøreregler og kjøremønstre når du planlegger å kjøre motorsykkel i Thailand.
Se på sider som f eks http://driving.information.in.th eller http://www.gt-rider.com
Ta også en titt på den ganske artige epistel om emnet her: http://pattayajil.blogspot.com/2006/11/essay-on-driving-motorcycle-in.html



Områder for motorsykkel-kjøring

Thailand kan inndeles i 4 geografiske regioner: Nord og nordvest, vest, nordøst og syd. Thailand deler grense med Myanmar (Burma) i vest, som strekker seg fra Mae Sai lengst nord til Ranong i den sørlige enden. Dette området er stort sett bare fjell og den mest spektakulære delen av dette området er de nordlige og nordvestlige delene. Hvis du ikke har tid til andre deler av Thailand, er dette etter de flestes mening førstevalget for en motorsykkelopplevelse! Ta grenseveiene mellom Mae Sariang og Mae Sot, samt den etablerte kjøresløyfen som bringer deg fra Chiang Mai til Mae Hong Son.

Vinteren i nord varer gjerne fra november til februar. Det kan være kaldt nok til at du ser din egen pust, men det er meget skjelden man opplever ren frost. Dette er et område med forrevne landskaper der templer langs de taggede fjellsidene åpenbarer seg når tåka letter om morningene, og hvor du finner sjarmerende landsbyer i blomsterflor. Området rundt Chiang Rai og Nan nærmere den Laotiske grensen – et stenkast fra Mekongelven er også et ettertraktet reiseområde med Doi Phu Kha og de ville fjellene rundt Mae Salong som et klart høydepunkt.



Den andre regionen for store motorsykkelopplevelser er den vestlige grensen vest for Bangkok. Med Kanchanaburi som base, kan syklister utforske rurale strøk som Sangkhlaburi i nærheten av det berømte, historiske passet Three Pagodas, eller nasjonalparken Sai Yok og Si Nakharin Dam, for så å kjøre ned til nasjonalparken Kaeng Krachan syd for Ratchaburi. Syklistene vil oppleve fossefall og elvestryk, overnatte i gjestehus eller mindre hoteller som ofte er beliggende nettopp ved elvene, innsjøene og reservorarene.

De rurale nordøstlige provinser i Thailand, som gjerne går under fellesbetegnelsen Isaan, er stort sett flatt terreng ispedd sukkerpalmer. En tur kan f eks starte fra det fantastiske og uberørte nasjonalparken Khao Yai ved Khorat-provinsen, der man stadig for øye på gamle ruiner som påminner en om fordums storhet og fall av tidligere imperier. I denne sammenheng er vel Khmer ruinene ved Phanom Rung og Phimai det desiderte høydepunkt, men det er mange andre ruiner i området også. Når man tar nordover og passerer Petchabun, kommer man opp på Loei-platået, som på mange måter kan minne om et lite hjørne av sydlige Frankrike! Dette høylandet strekker seg videre vestover og smelter sammen med hva som danner regionen rundt Dan Sai.

Syd-Thailand tilbyr kjøreturer langs kystlinjen med hvit sand, ispedd pinjetrær og kuriøse sansteinsformasjoner og knauser. Andaman-kysten, et kuppert terreng rundt Ranong og Khao Sok nasjonalpark leder hen til de naturskjønne og kjente stedene Phuket, Phang Nga og Krabi. I Thailandbukta kan man ta ferge til Koh Samui eller Koh Phangan, utforske det indre av øyene – eller simpelthen parkere sykkelen ved en vakker strand og legge seg på en behagelig hammock og hvile etter en god kjøretur.


Sikkerhet og planlegging

Husk alltid på gode klær for kjøringen som gir riktig beskyttelse. Hjelm er absolutt nødvendig – og påbudt. Det er også internasjonalt kjørekort hvis du ikke har skaffet deg et lokalt ett. Kjørebriller eller skjerm er essensielt for å beskytte mot støv, sand og insekter, som du vil erfare i store mengder! Hvis du skulle være uheldig å velte kan møtet med asfalten være mer enn farlig. Husk derfor hansker, kraftige støvler og noe som gir armene tilstrekkelig beskyttelse. Hvis du ikke har tilgang til spesialutstyr, sørg for å bruke f eks kraftig jeansjakke og bukse. Og glem ikke at turen ikke vil kjennes på langt nær så kjølig og forfriskende når du etterpå opplever en sterk solforbrenning – nok en grunn til å beskytte seg og dekke seg til!

Vi har nevnt en del områder innledningsvis om kjøremønster og kjørekultur (!) i Thailand. Som nevnt, se opp for hunder, buffaloer og ikke minst elefanter som kommer inn i veien fra venstre side!

Du vil finne gode utleieforretninger for motorsykler i alle byer. I nord er Chiang Mai så absolutt det beste sted for leie, med et rikt utvalg av både kraftige og mer beskjedne sykler. En-sylindrede Honda og Kawasaki-sykler produsert i Thailand er spesielt rimelige å leie, økonomiske og absolutt pålitelige. Ikke minst service og vedlikehold langs reisen forenkles med slike sykkelvalg.

Et par eksempler på steder i Chang Mai som du kan ta som et utgangspunkt:

Mr Mechanic, 4 Soi 5 Moon Muang Road
Tel: +66(0)894430852, Web site: www.chiangmai-motorcycle-rental.info

Tony’s Big Bikes, 17B Ratchamankha Road. Tel: +66(0)53207124

Byer som Pattaya på østkysten har også et meget stort utvalg i utleie av motorsykler.
For 'up-to-date' informasjon om det å være på motorsykkel i Thailand finner du på linken vi også har nevnt tidligere, nemlig www.gt-rider.com. GT-Rider utgir også noen av de beste og mer detaljerte kart tilpasset syklister.

Til slutt; vil du vite mer, ta f eks et Google-søk a la 'motorcycling in Thailand' og du vil finne masse interessant og relevant lesestoff.

Og helt til slutt: Ikke glem hjelmen. God tur!


Tilrettelagt for Thaiguiden.no av Rolf Lind

myExtraContent13
myExtraContent15