Utenlandske turister kan nå søke om erstatning dersom de blir lurt i Thailand
%UTC %525 %2017, %RTuristdepartementets generaldirektør Anant Wongbenjarat sier utenlandske turister kan be on erstatningsfra departementet dersom de ble svindlet av registrerte turoperatører som ikke klarer å levere slik de har lovet i sin annonsering.
Erstatningen vil bli utbetalt av Tourist Business Protection Fund, et fond hvor alle registrerte selskaper må deponere mellom 10 000 og 200 000 baht. Dette gjelder selskaper som tilbyr reiser både inn til landet, ut av landet og innenlands.
Etter at erstatning er utbetalt vil Turistavdelingen kreve at reiseselskapet refunderer beløpet. i motsatt fall kan selskapet miste depositumet og også få sin lisens inndratt.
En erstatningskrav kan imidlertid bare gjøres mot registrerte reiseselskaper eller operatører.
Et krav kan ikke gjøres mot et uregistrert reiseselskap.
Derfor oppfordrer Wongbenjarat alle turister til å først sjekke om et reiseselskap er registrert hos departementet. Dette kan gjøres ved å besøke http://www.tourism.go.th/
Krav på erstatning må fremsettes personlig hos
Department of Tourism (National Stadium)
Building 2, 5th Floor, Academic and Tourism Business Protection Fund,
Travel and Tour Guide Division,
Rama 1 Road, Wangmai, Pathumwan,
Bangkok 10330
eller over telefon 0-2219-4010-7 Ext. 717 or 0-2214-1385
Email: fund.centre8116@gmail.com